Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.03.2014 14:17 - ПРОИЗХОД И ЗНАЧЕНИЕ НА ЛИЧНИТЕ ИМЕНА ЙОРДАН И ИВАН
Автор: shtaparov Категория: Политика   
Прочетен: 21499 Коментари: 9 Гласове:
38

Последна промяна: 18.02.2015 17:27

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
       ПРОИЗХОД И ЗНАЧЕНИЕ НА ЛИЧНИТЕ ИМЕНА ЙОРДАН И ИВАН            С тази статия продължавам темата ономастика (Оно-мастика= Име-мистика),подхваната на Димитровден 2013 г.,като преди това отново напомням,че малко от нас знаят подробности около предхристиянската история на християнските имена. А такава е имало- светите апостоли и самият Исус,наречен от своите последователи Христос,са получили своите имена още преди да станат християни. Значи имената,с които те са се родили първоначално не са били християнски,а после са станали такива. Същото се отнася до имената Йордан и Иван,като произходът на първото не е задоволително изяснен,а второто произхожда от името на християнски светец,чиято памет нашата църква чества на 7-ми януари (по нов стил). По план тази статия трябваше да излезе още на 5 или 6 януари,но обстоятелства от различно естество попречиха това да бъде успешно осъществено. Сега обаче условията за работа са по-благоприятни и този пропуск,макар с известно закъснение,е на път да бъде преодолян. 
 
Езиковата археология чрез своето най-силно проявление- "Ангеловия анализ",не можа да докаже онзи късен еврейски или гръцки произход,който обикновено се приписва на такива популярни имена,а вместо това установи,че те имат хилядолетен,далеч по-древен Български произход. В доказателство на това публикуваме някои основни извадки от неговите изследвания и заключения:

1. Йордан: по света и у нас се среща също под формите Джордан,Джордано,Жарден,Йорданес,Данчо,Дане,Дани,Даньо,
Орце,Ордан,
Юрдан,Орхан и пр. Произходът му обикновено се свързва с името на библейската река Йордан без да се вземат предвид следните четири обстоятелства:
  а) то е извадка от "Речното",а не от "Именното" семантично гнездо и означава Йардан (Ардан- виж името на нашата р. Арда) и Вардан (виж името на нашата р. Вардар).
б) нито едно друго лично име не произлиза от име на река.
в) нито едно друго речно име не е включено в световната именна система. Никъде няма лични имена като Одра,Темза,Волга,Тимок или Хеброс,въпреки че езичеството е познавало голям брой свещени реки,пред които хората са се прекланяли с хиляди години. А на името Йордан не са му били нужни хиляди години за да се появи- то е засвидетелствано още в V век,100 години след приемане на християнството от римляните,и то като готско а не като римско или еврейско име.

г) съществуват множество аналози на името Йордан,някои от които са далеч по-древни и от християнството,и от юдаизма.


 
Всичко това сочи,че връзката между личното име Йордан и подобното на него речно име е направена първосигнално,поради непознаване на истината,а не поради наличието на някакъв факт,който доказва това. Значи трябва да дирим произхода и значението му другаде. Ето какво установи в този дух "Анализът":

Йордан= Гордан (южно-"славянско" име,получено чрез прехода Й-Г), Гор-Дан (От Горе даден,т.е.- От Небето даден), Йар-дан (От Ярей [от Юрий] даден,т.е.- Син на Марс), Гордай (Гордий- име на Фригийски цар,отъждествявано с Българските думи Гордий и Гордост,представляващи епитет и "атрибут" на древния езически бог), Гордън (Гордан: старо англо-ирландско име,внесено в Британия от Народа Болги,без съмнение), Ордан (Орган: виж името на старо-Българския княз Органа,означаващо Ордана и Орданъ,т.е. Йорданъ), Юрген ("германско" лично име,което дедите на Баварите,бидейки "пра"-Българи,са внесли в Германия от старите си земи в Кавказ), Кордан (Кортен- наш топоним,име на село), Кардан (зап.-европ.име), Кардам (име на прочут Български княз от VIII век,представляващо диалектна форма на Трако-Фригийското име Гордан,носено също от Български цар в западна Индия далеч преди времето на Александър),и т.н. Името е родствено и с римската форма Адриан (Адрян,Ардан,Йардан),чието значение "УдрЯн,УдрЯщ" ни насочва към Бога на гърма,т.е. отново към Юпитер и към неговото друго проявление Марс.

  Ето как стигнахме до разрешението,че това име не е нито латинско,нито гръцко или еврейско,ами е древно-Българско и се намира в тясна връзка с царските имена на старите Бриги (Фриги: древно-Българско племе,обитавало централните райони на Мала Азия) и на ранносредновековните ни езически князе. Основното му значение е "Небесен,Божествен,Горд,Извисен" и,както виждаме,с това си значение то отлично подхожда за име на Фригийски цар,Български княз или раннохристиянски мисионер.

  Другите наши форми на името (Дане,Данчо,Дани,Даньо,Орце и пр.) се схващат като съкращения на основната форма,но всъщност са отделни имена,асоциирани към него неслучайно,но и за да бъдат приети по-лесно в християнското общество. Като не бива да забравяме,че Българи-християни е имало и в периода 37-865 г.,в който те са избирали нови,ариански варианти на своите стари имена. Кои са били тези варианти и дали някои от тях не се крият зад тези основни и "асоциирани" форми,тепърва предстои да се проучва.
 
  Но тези кратки и много древни имена също имат твърде "екзотичен" произход: пра-коренът им е скрит в едно особено и малко познато на историците име на Български бог,познат на гърците като Пан,а на Българите- като Кон (Сон,Син- оттам: "син цвят",Хон,Гон,Ган,Ван,Ян- при римляните "Янус",и пр.). Т.е.- негов езически предшественик е Бога-конник (Бога Кон,Бога Син [със син цвят]),ще рече Юпитер,който често е изобразяван като конник,а негови свещени цветове са синьото и бялото. Затова Юпитер-Зевс е познат у нас под имената Янко и Янкул: понеже нашите деди са знаели,че това са диалектни форми на името Ян (Ган,Кон,Син, Пан). Затова "Янчо" (Яньо,Еньо- в "Илиадата" Енео,познат на четящата аудитория като "Еней",Енчо и пр.) е форма на имената Данчо (Даньо),Ганчо (Ганьо),Ванчо (Ваньо) и пр.- защото в основата им стои един и същ праисторически пракорен,който Латините (Людините,Лидяните: потомци на древните Лидийци и Лувийци) са наследили от старата си родина в Мала Азия под името Янус (Ян,Ван,Ган,Дан). 
2. Иван: можем да го срещнем още под формите Йоан,Йован,
Йохан,
Ваньо,Ване,Ванчо,Ванче,Ване,Жан,Жак,Джон,Джак,Йон,
Айвън,Хуан,Жуан,Ивиан,Иво,Ивко,Ян,Яхия,Шонан,Йехоанан,Ханс и пр. И макар да го превеждат от иврит като "Богопомазан",то също има доеврейски предшественици,които са несъмнено с хилядолетия по-стари от прадядовците на Мойсей и Авраам,понеже народът,който ги е породил,е станал родоначалник дори на самите евреи във всичките им разновидности (сефаради,ешкенази,мизрахи,романьоти и пр.). Това го доказва Езиковата (Лингвистичната) археология,чиито заключения най-често са точни като онези на генетиката и вадят на бял свят скритите зад всеки етноним загадки и междуплеменни взаимовръзки. Тук се вижда с просто око,че "Иван" (да не говорим пък за "Ванчо"!) няма как да произлезе директно от "Шонан" или "Йехоанан",а е съвсем отделно друго име,вторично асоциирано към еврейското или вторично припознато като такова при налагането на християнската вяра. Какво е неговото истинско значение тогава? Това ще ни каже пак "Анализът":
 

Иван= Йован (Йовин- Принадлежащ на Зевс,син на Юпитер),Сиван (Сивин- име на древен Български жупан,получено чрез възстановяване на първата съгласна,която съгласно правилата на "Анализа" се е изгубила), Савин (Син на Сава), Сабин (Савин- име на древен Български княз,представляващо мъжки вариант на "латинското" женско име Сабина), Дивен (Удивителен,Божествен: виж и латинското Divus- Бог,както и нашите Само-диви), Живан (южно-"славянско" име,изведено от името на древно-Българския бог Жива- Богът на живота). От там иде и днешното име Живко (съкратено в някои диалекти на Ивко),което е умалителна форма на основната: Живо (Иво) и Диво (Божествено,Божественъ). Тук трябва да добавим,че Йова,Сава,Жива,Дива и пр. са извадки от "Божественото" семантично гнездо,разкриващо десетките имена и епитети,носени от Всебога (върховния Български бог).

  В същото семантично гнездо влиза разбира се и староеврейското име Йезус (Исус)= Йевус (Йовис),а древните Българи са познавали тази взаимовръзка много добре и затова не са намирали катастрофална разлика между старата си вяра в Юпитер (Зевс,Йевус) и новата вяра в Исус (Йезус),при което лесно са приспособили много свои езически обичаи към новата вяра.

  Съответно на това,съкратените форми на името Иван (Ване,Ваньо,Ванчо,Ванче и пр.) са разновидности на споменатите по-горе имена Дане,Даньо,Данчо,Данче и пр.,значи също са свързани с някои древни имена на Юпитер като Янко (Данко,Ванко),Янкул (Янчул- виж нашата фамилия Янчулеви) със значение Ян-гул (Ян-гур,Ян-хор= Юпитеров човек,Потомък на бога Зевс/Юпитер). От него несъмнено праевреите са наследили своя Йехова (Якова,Яхия= Якия,Силния),чието име означава Йовова (Йовови),Йогова (Богова) и Йеова (Йова),както и своето тълкувание на името. Но тяхното производно име и тълкувание са запазени благодарение на Библията,а нашите далеч по-древни основни названия сега ги възстановяваме,но веднага хващаме тесните взаимовръзки помежду им.


  Западните и еврейските варианти на това име не само не противоречат на това заключение,ами го подкрепят с пълна сила,понеже Йохан= Йован (Йовин), Жак (Джак)= Як (епитет на Върховния бог,означаващ "Силен",като "Жак" преминава и в Жан [Ган,Ван] чрез прехода К-Н), Жан (Джон,Йон)= Ган (Гон,Кон,Ван), Хуан (Жуан,Джоан)= Хан (Ган,Ван), Ханс= Ганс (Ганес,Ванес и Ган,Ван), Яхия= Якия (Силния- епитет на Върховния бог),и т.н. Йехоанан е двусъставно име,съдържащо думите Йехо (Йево,Йово,Його,Бого) и Анан (Мазан,Мацан,т.е. Помазан). Староеврейското име Шонан пък не е нищо друго освен добре познатото кимерийско (и "пра"-Българско!) име Конан (Конян,Конен,Камен),произлизащо от името на Конния бог (Юпитер).

  Така най-после лъсва истинския произход на прочутите световни имена Йордан и Иван и разбираме защо името Иван е най-популярно в България след името Георги (което според "Анализа" идва от името на същия бог). И едва сега става ясно защо името Йоан (Йован,Йовин= Юпитеров,Божий,Божествен) е било така обичано,че е било ползвано за титла и епитет от Българските императори между XII и XIV век. Става видно и защо са съседни двата именни дни: защото древните езичници са почитали своя главен бог не в един,а в няколко поредни дни. Два от тези поредни Юпитерови дни остават в християнската религия като едни от най-светлите й празници,първият от които е Богоявление,а вторият- Ивановден.






Гласувай:
38
0


Вълнообразно


1. get - Щапаров, във връзка с името Йорд...
01.03.2014 21:29
Щапаров, във връзка с името Йордан-Адран ? - Вероятно ще ти представлява интерес, да видиш как се разчита(от Б. Хрозни) хетската дума за вода - защото същата пряко кореспондира с наименованието на Адриатическо море, което според Adryan Room: The origins of the name Adriatic are linked to the Etruscan settlement of Adria, which probably derives its name from the Illyrian adur meaning water or sea.
In classical antiquity, the sea was known as Mare Adriaticum (Mare Hadriaticum, also sometimes simplified to Adria) or, less frequently, as Mare Superum, "[the] upper sea".
The two terms were not synonymous. - Край на цитата от книгата му. "Placenames of the world" стр.20.
цитирай
2. shtaparov - Щапаров, във връзка с името Йорд...
01.03.2014 22:30
get написа:
Щапаров, във връзка с името Йордан-Адран ? - Вероятно ще ти представлява интерес, да видиш как се разчита(от Б. Хрозни) хетската дума за вода - защото същата пряко кореспондира с наименованието на Адриатическо море, което според Adryan Room: The origins of the name Adriatic are linked to the Etruscan settlement of Adria, which probably derives its name from the Illyrian adur meaning water or sea.
In classical antiquity, the sea was known as Mare Adriaticum (Mare Hadriaticum, also sometimes simplified to Adria) or, less frequently, as Mare Superum, "[the] upper sea".
The two terms were not synonymous. - Край на цитата от книгата му. "Placenames of the world" стр.20.

Toва е идеален пример за обясняване значението,което е вложено в името на р. Йордан. Аналогиите са същите: Адран (Ядран,Йадран)= Ардан (Ардин),Хидран (виж гръцката дума Хидро),Ведран (виж нашата дума Ведро,обозначаваща съд за течности),както и думата Модро (синьо- цветът на морето и на небето),която е някогашен епитет на бога Юпитер- "Мъдрия" (Модрия) и Мадара (Мъдъра).
цитирай
3. audan - Още за Иван
02.03.2014 02:07
Официалното мнение е, че е преиначен "Йо(х)ан" -> IWANHC -> IWAN -> Иван.

Но забравяме една дума, ползвана най-вече в кръстослвиците - ива.
Ивата е козя / планинска върба. Съответно "Иван/-а" значи "на ивата, на върбата", "Върбан/-а(Върбен/-а, Върбин/-а... или + умалителните -ко/-ка)".

Ииии излиза, че именния ден на иваноците трябва да е на Цветница или Връбница... макар, че тук може би има християнско замърсяване на древните традиции на предците ни.
цитирай
4. shtaparov - Официалното мнение е, че е преин...
02.03.2014 03:11
audan написа:
Официалното мнение е, че е преиначен "Йо(х)ан" -> IWANHC -> IWAN -> Иван.Но забравяме една дума, ползвана най-вече в кръстослвиците - ива.
Ивата е козя / планинска върба. Съответно "Иван/-а" значи "на ивата, на върбата", "Върбан/-а(Върбен/-а, Върбин/-а... или + умалителните -ко/-ка)".
Ииии излиза, че именния ден на иваноците трябва да е на Цветница или Връбница... макар, че тук може би има християнско замърсяване на древните традиции на предците ни.

Да: формата "Йохан" може да премине в Йован: това е допуснато в контекста горе,както и обратното: "Йохан" да произлиза от Йован (Йовин). Виж за върбата не смятам,че може да обуславя произхода на името,а по-скоро че нейното название също иде от името на бог Жива (Богът на живота),или пък значи Лива (виж думите Залива,Пролива,Полива и пр.),като крайното му значение тогава ще е "Растение край вода".
цитирай
5. bojil - Много интересно и...
06.03.2014 16:43
Много интересно и възпитателно!
цитирай
6. shtaparov - Много интересно и възпитателно...
06.03.2014 19:17
bojil написа:
Много интересно и възпитателно!

Благодаря!
цитирай
7. shtaparov - Хей,Ивановци...
11.03.2014 00:34
Хей,Ивановци,къде сте- защо не ви се чува мнението?
цитирай
8. bojil - Напишете нещо за името "Бо...
10.09.2014 18:42
Напишете нещо за името "Божил",ако може.
цитирай
9. shtaparov - Напишете нещо за името "Бо...
22.12.2014 01:57
bojil написа:
Напишете нещо за името "Божил",ако може.

Да- един ден ще напиша хубави думи и за това име,но в някоя друга статия.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: shtaparov
Категория: Политика
Прочетен: 1917158
Постинги: 126
Коментари: 4047
Гласове: 61943
Календар
«  Септември, 2018  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930