Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.08.2016 14:12 - Стокхолмският ни синдром
Автор: ivoki Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3893 Коментари: 9 Гласове:
17

Последна промяна: 29.08.2016 16:37

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Това е изразът, с който се нарича любовта на отвлечения към неговия насилник, а иначе може да се преведе като страст. Парадоксално човешко състояние, което дори бива възхвалявано от поетите… някои поети, не всички. Не го възхвалява псалмопевецът в Библията, не го възхвалява свети пророк Давид, но поетите от съвремието ни предимно го оправдават напълно и го издигат в култ.

Опитвах се да ги разбирам някога, трябваше да ги изучавам във филологическата специалност, разбрах ги, после дори им подражавах, но по едно време си зададох въпроса докъде води това и има ли следващо ниво в играта им. Първо усетих, че има застой, никакви отговори не се намират в преобладаването в страст. Просто си обичаш похитителя и стоиш на едно място. А после разбрах, че има и движение, но то е в една, как да кажа, престъпна и тъмна посока.

Когато обикнеш престъпника, когато станеш напълно зависим от своите страсти и единствено те те управляват, някой ден ще се превърнеш в същия престъпник. Като в оня филм „Бандити“ с Брус Уилис и Б. Б. Торнтън, дето Кейт Бланшет се влюби в двамата си похитители. И зрителите също са заставени от режисьора да харесат престъпниците и да искат да бъдат като тях. Причината психолозите със сигурност я обясняват логично и разбираемо, но на мен не са ми нужни медицински и научни обосновки. Мен ме вълнува повече как действа този механизъм на ниво литература. Злото е героизирано, готино, митологизирано, романтично, приятно за сетивата. Доброто е просто скучно. Много отдавна го бях споменавал – не съм срещал досега човек, който да харесва Альоша повече от Митя Карамазов. А по-шармантните типове си падат направо по автора на „Великият инквизитор“, Иван Карамазов. По-интересно е някак, по-вълнуващо.

Ама не мога да търпя повече и ще ви го кажа без никакви орнаменти – в бездната на човека, в дълбините на мрака има смърт. Струва ни се много привлекателно, но това е само маска, само външна украса на нищото. И напротив – нагоре, в доброто е трудно, тежко, мъчително, неблагодарно, но ако Бог открие пред очите ти приключението на собственото ти спасение, няма и да помислиш повече за други приключения. То е Приключението. Падаш, коленете ти се израняват, понякога политаш нагоре, порастват ти криле, после вървиш, пълзиш… Но има движение, има придвижване, има само напред и дава перспектива пред живота, не застой и не пропадане в лабиринтите на Минотавъра. Така че единственото истинско приключение е борбата със себе си и със своята зависимост от похитителя.

Време е да си говорим открито и честно. В 21 век лицемерието ни е станало наша първа и единствена природа. Чистотата е отдавна забравена и животът ни сред смрадта и мизерията ни се струва приятен, превърнал се е в топлохладко ежедневие и норма. Често давам примери от съвременни филми, защото доста от тях отразяват състоянието на душите ни. Осъзнавам, че давам погрешни примери, защото истинският православен живот няма допирни точки с тях. Отец Серафим Роуз, живял в една много подобна на нашата днешна епоха на материална беснотия, го е осъзнал и описал вече. За да бъдем истинни и нормални християни, за да сме еднозначни и за да спасим душите си, филмите и музиката на съвремието ни трябва да са далече от полезрението ни. Аз за себе си твърдя, че пропадам всеки ден, час и миг. Че пред очите ми постоянно са картини на Йеронимус Бош, а ушите ми се задръстват от звуците на ада. И това е реалността. Как да се примиря с тая реалност? Как да я превъзмогна, как да я преборя или игнорирам? Не знам. Питам ви.

Знам, че единствената значима и важна война на всеки един от нас не е с външните врагове. Бог ще даде разум и сили на хората да запазят чистотата на вярата до последния миг. Но преди да стигне дотам да остане на страната на Правдата във външния свят, човекът трябва да остане на страната на Христос в бойното поле на сърцето си. Изгуби ли битката там, другата битка е само продължение на загубата, допълнение на поражението. Няма друго бойно поле, братя и сестри. Това дето се перчим и гледаме накриво, дето спорим и си доказваме кой е повече православен, е резултат единствено на изгубените ни вътрешни битки. Защото да бихме имали смирението и праведността, които имат Божиите угодници, не бихме се превъзнасяли, не бихме били високомерни, не бихме се делили на елит и простолюдие, на посветени и игноранти, на богоизбрани и плебеи.

Аз живея в грехове. Извършвам ги и ги допускам в битието си постоянно. Не го приемайте като позьорство, а като констатация, мисля, че е добре да си давам сметка кой съм и къде съм. Поне това, след като не мога да спра да живея по този начин. Обичам оная молитва, в която се говори за „грешниците, от които пръв съм аз“, защото точно такова усещане имам. Моите грехове си тежат на моята сметка. Няма да ви занимавам с тях и да ги споделям на глас. Споделям ги с Бога, когато отида на изповед. Пленен съм от тях, да си отворя устата да кажа „Добър ден“ и вече съм ги повторил и потретил. Моят стокхолмски синдром се е вкоренил в душата ми. И знаете ли какво ще направя в следващия миг, когато допиша мислите си тук?

Ще взема молитвеника, ще го отворя на страница 226 и ще прочета Покайния канон. След това ще прочета и от Псалтира на свети Ефрем Сириец. Тези думи са писани за мене. Когато ги чета, аз воювам, отвръщам на ударите на зверовете, които са ме пленили. Смисълът е тая война да не спира. А точно това се опитват да ми пробутат враговете – примирие и приспиване. Да не чета. Да ме домързи да го направя. Да го отложа за утре. Да се оправдая с нещо друго и умът ми да не бъде в молитвата. Ще се опитам да прочета Канона. Ще се опитам да прегърна и думите на светеца, с които бие по грозните муцуни онези копелета, дето баща им ни завижда до смърт за свободната ни воля и възможността ни да бъдем приятели с Христос. Дано ми се получи. Дано Бог ми даде сили за това. Друго няма, разбирате ли? Друго няма.

Послепис: Иска ми се да ви споделя и няколко израза от споменатите книги, които ме карат да се възхищавам на точността им, а понякога и да плача: „да не бъда храна на чуждия“… „безкрайните дълбочини на греха“… „да потъваш в греховното море“… „дарувай ми трудолюбиво сърце“… „направи да поживея в святост и правда“… „Ние всички сме Твоя собственост, макар и похитени от лукавия. Вземи си Своето от него, Господи, отнеми”

image · Николай Фенерски ·

 






Гласувай:
17



Следващ постинг
Предишен постинг

1. watchtowerman - Поздрави за Прозрението,
23.08.2016 18:08
а и на таланта да го изразите словесно...Толкова е трудно понякога - да усеща душата, а езикът да немее...Дръпнали си една от най-важните струни на съвремието - как благоговее пред греха, облечен с дрехите на емоцията, в дъното на която лежи влечението за сласт и похот...Бих искал да копирам статията Ви в моя блог...Но след Ваше разрешение...
цитирай
2. ivoki - СТАТИЯТА НЕ Е МОЯ.
23.08.2016 18:36
watchtowerman написа:
а и на таланта да го изразите словесно...Толкова е трудно понякога - да усеща душата, а езикът да немее...Дръпнали си една от най-важните струни на съвремието - как благоговее пред греха, облечен с дрехите на емоцията, в дъното на която лежи влечението за сласт и похот...Бих искал да копирам статията Ви в моя блог...Но след Ваше разрешение...


Споделяй , така както аз съм го направил !
цитирай
3. stela50 - Споделената статия заслужава да бъде прочетена...
24.08.2016 09:56
и да... "нагоре, в доброто е трудно, тежко, мъчително, неблагодарно",
но истинско.
Великолепен музикален избор - чета, слушам, усещам...
Благодаря, Иво !
цитирай
4. ivoki - БЛАГОДАРЯ ,
24.08.2016 11:05
stela50 написа:
и да... "нагоре, в доброто е трудно, тежко, мъчително, неблагодарно",
но истинско.
Великолепен музикален избор - чета, слушам, усещам...
Благодаря, Иво !


ЧЕ НАМИНА !!
цитирай
5. platttonnn - Вие водите битка с злото,
24.08.2016 12:30
но имайте предвид,че то е на две нива. Нашата сянка,или личното зло,там може да мерим сили,дори да постигнем баланс. За целта ни е нужна трансцендентната функция. Колкото до другото,колективното зло/абсолютното/,там сте обречен,не губете време и сили,това не е по силите на човека. Мисля,че в библията пише: Господи помогни ми да приема това което не мога да променя,и ми дай сили да променя това което мога. Дай ми и мъдростта да ги различавам.
цитирай
6. ivoki - В БИБЛИЯТА
24.08.2016 19:13
platttonnn написа:
но имайте предвид,че то е на две нива. Нашата сянка,или личното зло,там може да мерим сили,дори да постигнем баланс. За целта ни е нужна трансцендентната функция. Колкото до другото,колективното зло/абсолютното/,там сте обречен,не губете време и сили,това не е по силите на човека. Мисля,че в библията пише: Господи помогни ми да приема това което не мога да променя,и ми дай сили да променя това което мога. Дай ми и мъдростта да ги различавам.


НЯМА ТАКЪВ ТЕКСТ !
ПРЕДИ ДА ПОУЧАВАТЕ Е ДОБРЕ ДА СЕ НАУЧИТЕ ДА ПИШЕТЕ ГРАМОТНО .
НЕ СЕ ПИШЕ " с злото, " ,А СЪС ЗЛОТО И ОЩЕ БИБЛИЯ СЕ ПИШЕ С ГЛАВНА БУКВА.
Научете и къде се слагат запетайки.
НЯМА "АБСОЛЮТНО " ЗЛО.
Хайде обяснете какво разбирате под "трансцендентната функция" ???

“Господи, дари ме със спокойствието да приема нещата, които не мога да променя, със смелостта да променя нещата, които мога и с мъдростта винаги да мога да разбера разликата между двете.”

Kurt Vonnegut, Slaughterhouse-Five

А иначе това е тибетска мъдрост.
цитирай
7. sourteardrop - Силата Ми в немощ се проявява
25.08.2016 00:20
Стига ти Моята благодат; защото силата Ми се в немощ напълно проявява. Затова с много по-голяма радост ще се хваля с немощите си, за да се всели в мен силата Христова. Затова добре ми е в немощи, в обиди, в нужди, в гонения, в притеснения заради Христа, понеже, кога съм немощен, тогава съм силен. (2 Кор. 12, 9-10).
цитирай
8. ivoki - КАКВА Е ВРЪЗКАТА С ПУБЛИКАЦИЯТА ???
25.08.2016 11:25
sourteardrop написа:
Стига ти Моята благодат; защото силата Ми се в немощ напълно проявява. Затова с много по-голяма радост ще се хваля с немощите си, за да се всели в мен силата Христова. Затова добре ми е в немощи, в обиди, в нужди, в гонения, в притеснения заради Христа, понеже, кога съм немощен, тогава съм силен. (2 Кор. 12, 9-10).


ПРЕДИ ДА ПИШЕШ , ОСМИСЛЯЙ ПРОЧЕТЕНИЯ ТЕКСТ, АКО ВЪОБЩЕ ГО ЧЕТЕШ.

цитирай
9. flymore - Изключителен постинг!!!
28.08.2016 21:25
Четях бавно. Връщах се в началото, отново продължавах. Със сигурност, много още ще препрочитам. Статията ме завладя с истина, с преосмисляне и на всеки отминал мой ден. А, колко ли е мой?! Божий дар...
Благодаря ти, Иво и да те пази Бог!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: ivoki
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3801494
Постинги: 2782
Коментари: 3628
Гласове: 10171
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031